“Als je begrijpt wat ik bedoel”
is een communicatietraining voor
medewerkers in de gezondheidszorg.

 
 
 
 
 

Wil jij als doktersassistente...

 

lastige gesprekken in de dagelijkse praktijk in goede banen weten te leiden en zo greep te hebben op de situatie!

 
 
 
 
vrouw_zelfvertrouwen.png

De communicatietraining: “Als je begrijpt wat ik bedoel”
traint doktersassistentes, apothekersassistenten en praktijkondersteuners om duidelijk en effectief te communiceren waarin je aandacht hebt voor jezelf, de ander en de relatie met de ander. De kennis over communicatie en het inzicht in jouw communicatie stelt je in staat om gesprekken in de dagelijkse praktijk in goede banen te leiden en zo greep te houden op de situatie. Dat geeft je zelfvertrouwen en meer plezier in je werk en .... je nieuwe inzichten en vaardigheden kan je natuurlijk overal inzetten.

 
 
 

Stel je de volgende situatie voor

 

Een moeder wil de uitslag van de zwangerschapstest van haar dochter, maar de assistente geeft hem niet. De moeder reageert boos en verwijtend naar de assistente. Bij de huisarts krijgt ze hem even later wel, omdat die vindt dat er een goede reden voor was. De patiënt geeft bij het weggaan de assistente nog even een sneer mee.

Hoe voelt dit voor je? Hoe ga je hier professioneel mee om?

 
 
 
 
 

voel jij je als gezondheidsmedewerker

na een aanvaring met een patiënt of
collega wel eens lullig, boos of onzeker?

 
 
 
 
 
vrouw_onzeker.png
 
 
 

zou jij als praktijkondersteuner

over gespreksvaardigheden wil beschikken
die je meer plezier in je werk geven?

 
 
 
 
 
vrouw_plezier.png

Je traint herkenbare situaties
uit de dagelijkse praktijk, actief in kleine groepen

 
 
 

Stel je de volgende situatie voor

Je bent aan het werk. Een patiënt belt en wil beslist vandaag terecht voor zijn probleem. Er zijn die dag weinig spoedplekken dus die moet je goed gebruiken. Je gaat met de patiënt in gesprek en je maakt een inschatting van het probleem waarbij je de NHG-standaard gebruikt. Je komt tot de conclusie dat het probleem niet urgent genoeg is voor een spoedplek en je stelt voor een afspraak te maken voor de volgende dag. De patiënt is het hier niet mee eens en laat zich niet ompraten.

Je maakt er een telefonisch consult van. De huisarts laat de patiënt toch nog diezelfde dag komen. Wat zeg je tegen deze patiënt, of zeg je niets?  

Hoe voelt dit voor je? Hoe ga je hier professioneel mee om?

 
 
 
 
 

durf jij als apothekersassistente

te leren kijken naar je manier van communiceren
en de patronen hierin te herkennen?

 
 
 
 
 
vrouw_training.png