“Als je begrijpt wat ik bedoel”
is een communicatietraining voor
medewerkers in de gezondheidszorg.

 
 
 
 
 

Wil jij als doktersassistente ...

 

lastige gesprekken in de dagelijkse praktijk in goede banen kunnen leiden en zo greep te hebben op de situatie!

 
 
 
 
vrouw_zelfvertrouwen.png

De communicatietraining: “Als je begrijpt wat ik bedoel” is voor het team van de huisartsenpraktijk, maar kan ook alleen voor doktersassistentes, apothekersassistenten en praktijkondersteuners. Tijdens de training wordt er gekeken naar de theorie over communicatie in het algemeen, steeds in afwisseling met je eigen vraagstukken. Er is gelegenheid in duo’s te oefenen waardoor je niet alleen praat over wat anders kan, maar het ook toepast en ervaart. Dat geeft je kennis en inzicht in communicatie en je eigen communicatiepatronen. Het stelt je in staat om jouw gesprekken in de dagelijkse praktijk in goede banen te leiden. Zo houd je greep op de situatie met respect voor elkaar. Dat geeft je zelfvertrouwen en meer plezier in je werk en .... je nieuwe inzichten en vaardigheden kan je natuurlijk overal inzetten.

Met het hele team het programma doorlopen is leuk en effectief. Je kan elkaar in het werkveld ondersteunen in het oefenen van het geleerde.

 
 
 

Stel je de volgende situatie voor

 

Een moeder wil de uitslag weten van de zwangerschapstest van haar dochter. Je geeft de uitslag niet omdat dit niet tot jouw taak behoort. De moeder reageert boos en verwijtend. Later krijgt ze bij de huisarts de uitslag wel, omdat die er een goede reden voor had. De moeder geeft bij het verlaten van het pand de assistente nog een sneer mee.

Hoe voelt dit voor je? Hoe ga je hier professioneel mee om?

 
 
 
 
 

voel jij je als gezondheidsmedewerker

na een aanvaring met een patiënt of
collega wel eens lullig, boos of onzeker?

 
 
 
 
 
vrouw_onzeker.png
 
 
 

zou jij als praktijkondersteuner

over gespreksvaardigheden wil beschikken
die je meer plezier in je werk geven?

 
 
 
 
 
vrouw_plezier.png

Je traint herkenbare situaties

uit de dagelijkse praktijk, actief in kleine groepen

 
 
 

Stel je de volgende situatie voor

Je bent aan het werk. Een patiënt wil beslist vandaag terecht voor zijn probleem. Er zijn die dag weinig spoedplekken dus die moet je goed gebruiken. Je gaat met de patiënt in gesprek en je maakt een inschatting van het probleem waarbij je de NHG-standaard gebruikt. Je komt tot de conclusie dat het probleem niet urgent genoeg is voor een spoedplek en je stelt voor een afspraak te maken voor de volgende dag. De patiënt is het hier niet mee eens en laat zich niet ompraten.

Je maakt er een telefonisch consult van. De huisarts laat de patiënt toch nog diezelfde dag komen. Wat zeg je tegen deze patiënt, of zeg je niets?  

Hoe voelt dit voor je? Hoe ga je hier professioneel mee om?

 
 
 
 
 

durf jij als apothekersassistente

te kijken naar je communicatie en zo meer plezier en energie te halen uit je werkrelaties?

 
 
 
 
 
vrouw_training.png